Δερβενακίων 8, 172 35, Δάφνη, Αττική, Ελλάδα
Babyspace Greece
info@babyspace.gr 210 9287300
2024-01-17 12:55:26 +0200 Η πεποίθηση ότι η παιδεία γύρω απο τα οικονομικά είναι "ξενέρωτη" δεν μία χώρα με υψηλά ποσοστά οικονομικού αναλφαβητισμού. "Aυτό που τα παιδιά πουλάνε λεμονάδα... μα πόσο ξενόφερτο!"

"Aυτό που τα παιδιά πουλάνε λεμονάδα... μα πόσο ξενόφερτο!"

"Aυτό που τα παιδιά πουλάνε λεμονάδα... μα πόσο ξενόφερτο!" 470 900
Η πεποίθηση ότι η παιδεία γύρω απο τα οικονομικά είναι "ξενέρωτη" δεν μία χώρα με υψηλά ποσοστά οικονομικού αναλφαβητισμού.

Αυτές οι όμορφες, και κάπως στιλιζαρισμένες -συχνά καλοκαιρινές- εικόνες παιδιών που έχουν στήσει ένα πάγκο και πουλούν λεμονάδα, τις έχουμε συναντήσει οι περισσότεροι. Κυρίως σε ξένα website ή περιοδικά, ή και ταινίες όπου τα παιδιά σε ένα παζάρι ή σε μία εκδήλωση του σχολείου συγκεντρώνουν χαρτζιλίκι για ένα προσωπικό σκοπό ή για μία φιλανθρωπία. Οι περισσότεροι έχουμε την τάση να τις προσπερνούμε με την πεποίθηση ότι δεν μας εκφράζουν πολιτιστικά ή ότι μοιάζουν ξενόφερτες.

Αυτή η στάση μας απέναντι στην προσπάθεια μικρών παιδιών να μαζέψουν κομπόδεμα είναι μία από τις εκφάνσεις του οικονομικού αναλφαβητισμού στη χώρα μας. Μπορεί το stand της λεμονάδας με τα χαμογελαστά παιδιά να μας ξενίζει, όμως κρύβει και πολλά περισσότερα: μας δείχνει μία διαδικασία όπου το παιδί από μικρή ηλικία διδάσκεται οικονομικές έννοιες όπως η προσφορά, η ζήτηση, η τιμολόγηση, η ποιότητα του προϊόντος και η κατανάλωση. 

Αυτή η στάση δεν μας βοηθά ως γονείς να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν να αναγνωρίζουν την αξία των χρημάτων, τον τρόπο με τον οποίο κερδίζονται, που αντιστοιχούν και αποταμιεύονται σωστά.
 

Και δυστυχώς το ποσοστό στην Ελλάδα των παιδιών που δε γνωρίζουν τα παραπάνω είναι σύμφωνα με μελέτες αρκετά υψηλό, όπως είναι αυτό και των ενηλίκων.

Οικονομικά αναλφάβητοι γονείς, οικονομικά αναλφάβητα παιδιά

Το ποσοστό του οικονομικού αναλφαβητισμού στη χώρα μας δεν είναι αθώο. Το 45% του πληθυσμού είναι οικονομικά αναλφάβητο, ποσοστό που την κατατάσσει στην 30η θέση ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ. Ακόμα, ενώ το χρέος των νοικοκυριών ως ποσοστό του ΑΕΠ βρίσκεται κοντά στον μέσο ευρωπαϊκό όρο, η χώρα μας είναι η πρώτη στην Ευρώπη στη μη εξυπηρέτηση δανείων (52% στα καταναλωτικά και 40% στα στεγαστικά).

 

Φυσικά δεν πρέπει να παραλείπουμε προσπάθειες που έχουν ήδη γίνει γύρω από το θέμα όπως το πρόγραμμα «Αλφαβητάρι οικονομικών» που αποτελείται από τα εγχειρίδια των εκπαιδευτικών και τα τετράδια εργασιών των μαθητών και είναι μία πρωτοβουλία της Action Aid και της Τράπεζας της Ελλάδος. Περιλαμβάνει δραστηριότητες ψυχοπαιδαγωγικής ενδυνάμωσης των μαθητών, βασικές έννοιες οικονομικών εννοιών όπως η αποταμίευση, η (εγκρατής) κατανάλωση, η διαχείριση χρημάτων και ο οικονομικός προγραμματισμός, βιωματικές δράσεις προκειμένου να υιοθετήσουν οι μαθητές αποτελεσματικά υγιείς χρηματοοικονομικές συνήθειες και να τις εφαρμόσουν στην καθημερινότητά τους.

Ως γονείς όμως πιστεύουμε, ότι μία καλή αρχή είναι να συμφωνήσουμε ότι η οικονομική παιδεία είναι άκρως απαραίτητη σε ένα κόσμο με συνεχείς κρίσεις, που το παιδί θα κληθεί να ανταποκριθεί και να επιβιώσει.

Ας ξεκινήσουμε από το πώς βλέπουμε τη λεμονάδα λοιπόν. 

Σχόλια

Neutral avatar

Οι υποστηρικτές μας