Δερβενακίων 8, 172 35, Δάφνη, Αττική, Ελλάδα
Babyspace Greece
info@babyspace.gr 210 9287300
2020-06-30 16:51:39 +0300 Διαβήτης στην εγκυμοσύνη - Ποια είναι η σωστή διατροφή Διαβήτης στην εγκυμοσύνη - Ποια είναι η σωστή διατροφή

Διαβήτης στην εγκυμοσύνη - Ποια είναι η σωστή διατροφή

Διαβήτης στην εγκυμοσύνη - Ποια είναι η σωστή διατροφή 470 900
Στον δυτικό κόσμο περίπου 7% των εγκύων γυναικών, θα εμφανίσουν διαβήτη της κυήσεως.

Ο διαβήτης κυήσεως, η αύξηση δηλαδή στις τιμές του σακχάρου του αίματος πάνω από τα επιτρεπτά όρια στην διάρκεια της εγκυμοσύνης, εκδηλώνεται συνήθως μετά την 20η εβδομάδα.

Στον δυτικό κόσμο περίπου 7% των εγκύων γυναικών, θα εμφανίσουν διαβήτη της κυήσεως. Έαν δεν γίνει η κατάσταση αυτή αντιληπτή και επομένως δεν υπάρξει η κατάλληλη αντιμετώπιση, μπορεί να εμφανιστούν σοβαρές επιπλοκές. Μετά τον τοκετό, τα επίπεδα του σακχάρου σας θα επανέλθουν σε φυσιολογικά όρια.

Όταν λοιπόν διαπιστωθεί ότι έχετε διαβήτη της κυήσεως, το πρώτο βήμα είναι να αλλάξετε την διατροφή σας, ώστε τα επίπεδα του σακχάρου να παραμένουν σε φυσιολογικά επίπεδα. Έτσι τρώγοντας υγιεινά και λαμβάνοντας από την διατροφή σας  όλα τα απαραίτητα συστατικά για το μωρό σας και εσάς, θα ρυθμισθεί το σάκχαρο σας και δεν θα υπάρχει καμμιά απολύτως αρνητική επίδραση στο έμβρυο.

Οι υδατάνθρακες από τις τροφές όταν περνούν στον οργανισμό μας μεταβολίζονται και εισέρχονται στην κυκλοφορία του αίματος σαν γλυκόζη( τύπος σακχάρου). Η γλυκόζη είναι απαραίτητη για τον οργανισμό  γιατί αποτελεί ”καύσιμο” για σας και το μωρό σας. Με την προϋπόθεση όμως να παραμένει σε επίπεδα φυσιολογικά.

Ο καλύτερος τρόπος για να βελτιώσετε την διατροφή σας, είναι να τρώτε ποικιλία από υγιεινές τροφές. Όταν ξέρετε ότι έχετε κληρονομικό ιστορικό διαβήτη, είναι καλό πριν ανακαλύψουμε σε εσάς τον διαβήτη κυήσεως, σε συνεννόηση από την αρχή της εγκυμοσύνης με την/τον γυναικολόγο σας ή με ενδοκρινολόγο, αν ήδη παρακολουθείστε για άλλη  αιτία, να έχετε ένα ειδικό διαιτολόγιο για διαβήτη κυήσεως. Με αυτόν τον τρόπο θα ξέρετε τι να τρώτε και πως να υπολογίζετε την ποσότητα του φαγητού σας, οπότε πιθανότατα να μην εμφανιστεί ο διαβήτης κυήσεως ή να παραμείνει σε πολύ ελεγχόμενα επίπεδα.

Γενικά πρέπει να ξέρετε ότι στην διατροφή σας πρέπει να υπάρχει:

Επιλογή υδατανθράκων κυρίως από τα μη αμυλώδη λαχανικά, τα φρούτα και από σύνθετους υδατάνθρακες όπως το ολικής αλέσεως ψωμί, μακαρόνια και ρύζι.
Σαν ποσοστό από τους υδατάνθρακες θα πρέπει να παίρνετε λιγότερες από τις μισές θερμίδες της ημέρας.
Ελάχιστη κατανάλωση από φρουτοχυμούς και βεβαίως γλυκά.
Μέτρια κατανάλωση πρωτεϊνών και ακόμη λιγότερη λιπαρών.
Βασικό είναι για να διατηρούμε, όπως πρέπει τα επίπεδα του σακχάρου, σταθερά μέσα στην ημέρα  να τρώτε τα τρία γεύματα( χωρίς ποτέ να τα παραλείπετε) και δύο μικρά ενδιάμεσα. Διατηρήστε την αναλογία  υδατανθράκων – πρωτεϊνών – λιπαρών σχεδόν σταθερή καθημερινά.

Ομάδες τροφών που θα χρησιμοποιείτε για την διατροφή σας

Υδατάνθρακες

Υδατάνθρακες με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη όπως είναι το κριθάρι, η βρώμη, τα λαχανικά, τα φρούτα κρατούν το σάκχαρο σε υγιή επίπεδα. Διαλέξτε δημητριακά και ψωμί ολικής αλέσεως γιατί έχουν τις απαραίτητες φυτικές ίνες και η επεξεργασία δεν έχει καταστρέψει βιταμίνες και ιχνοστοιχεία.
Διαλέξτε ποικιλία από λαχανικά , σκουροπράσινα( π.χ μπρόκολο, σπανάκι), πορτοκαλί και κόκκινα( π.χ καρότα, γλυκοπατάτες, ντομάτες, πιπεριές).
Να προτιμάτε τα λαχανικά και φρούτα της κάθε εποχής.


Φρούτα

Να τρώτε τα φρούτα φρέσκα  χωρίς να προσθέτετε ζάχαρη. Τα φρούτα ενώ είναι καλή τροφή, έχουν πολλά φυσικά σάκχαρα. Γι’ αυτό να τρώτε 1-3 μερίδες φρούτων την ημέρα. Μία μερίδα φρούτου είναι ένα μέτριο φρούτο ή μισό μεγάλο ή μισό φλυτζάνι από ποικιλία φρούτων. Μην τρώτε κομπόστες ενώ οι χυμοί που πίνετε να είναι φρεσκοστυμμένοι, χωρίς προσθήκη ζάχαρης και να περιορίζονται σε ένα μικρό  ποτήρι( κρασιού)  την ημέρα. Οι χυμοί είναι πηγή συμπυκνωμένων υδατανθράκων και ανεβάζουν πολύ γρήγορα το σάκχαρο στο αίμα. Εάν ήδη έχετε διαβήτη κυήσεως να τους αποφεύγετε.

Δημητριακά - όσπρια - αμυλώδεις υδατάνθρακες

6 μερίδες την ημέρα. Μία μερίδα αντιστοιχεί σε μία λεπτή φέτα ψωμί, μισό φλυτζάνι βρασμένο ρύζι ή μακαρόνια, 30 γραμμάρια δημητριακά, μια μικρή πατάτα, μισό φλυτζάνι όσπρια. Διαλέξτε ολικής  αλέσεως ψωμί και δημητριακά, κριθάρι και βρώμη που έχουν πολλές φυτικές ίνες. Επίσης ολικής αλέσεως μακαρόνια και καστανό ρύζι.

Λαχανικά
Μία μερίδα αντιστοιχεί σε ένα φλυτζάνι πράσινων σαλατικών, ένα  φλυτζάνι βρασμένων χόρτων, 3/4 του φλυτζανιού χυμό λαχανικών, μισό φλυτζάνι κομμένων ωμών ή βρασμένων λαχανικών. Διαλέξτε ποικιλία από λαχανικά , σκουροπράσινα( π.χ μπρόκολο), πορτοκαλί και κόκκινα( π.χ καρότα, γλυκοπατάτες, ντομάτες). Να προτιμάτε τα λαχανικά  της κάθε εποχής. Μην βράζετε τα λαχανικά σε ψηλές θερμοκρασίες και όχι περισσότερο από 10’ γιατί καταστρέφονται οι βιταμίνες τους

Πρωτεΐνες

Είναι απαραίτητες για την δόμηση νέων ιστών, άρα είναι απαραίτητες για την σωστή ανάπτυξη του εμβρύου. Βρίσκονται: 

Στο κόκκινο κρέας, πουλερικά, ψάρια
Στα γαλακτοκομικά
Στα αυγά
Σε ξηρούς καρπούς
Στα όσπρια
Σε δημητριακά

Διαλέξτε κρέας και  πουλερικά χωρίς λίπη( π.χ κοτόπουλο χωρίς πέτσα). Μαγειρέψτε τα ψητά ή βραστά με λίγο λάδι. Χρησιμοποιήστε ποικιλία πρωτεϊνών. Είπαμε ότι πρωτεΐνη έχουν  και τα ψάρια, τα όσπρια, οι ξηροί καρποί.

Γαλακτοκομικά

Να τρώτε 2-3 μερίδες την ημέρα. Μία μερίδα αντιστοιχεί σε ένα φλυτζάνι γάλα ή γιαούρτι και 45-65 γραμμάρια τυρί. Όλα τα γαλακτοκομικά να είναι χαμηλών λιπαρών. Τα γαλακτοκομικά είναι πηγή πρωτεϊνών, ασβεστίου και φωσφόρου όμως έχουν φυσικά σάκχαρα.

Λίπη

Μεγάλη προσοχή στα ζωικά λίπη, στις μαργαρίνες, τις έτοιμες σάλτσες, στη μαγιονέζα, στις κρέμες γάλακτος, στα τηγανητά και βεβαίως στα γλυκά. Χρησιμοποιούμε κυρίως ελαιόλαδο, ξηρούς καρπούς που μας δίνουν τα απαραίτητα για την ανάπτυξη του εγκεφάλου του εμβρύου Ω3 λιπαρά. Γενικά ελαττώστε τις θερμίδες που παίρνετε από τα λιπαρά.
 

*Η Έφη Ρομποτή είναι Μαιευτήρας Χειρουργός Γυναικολόγος.

https://www.efiroboti.com/portfolio/its-not-how-fast-you-run-what-matters-is-not-stoppping/
Linkedin: https://www.linkedin.com/in/efi-roboti/

Σχόλια

Neutral avatar

Σχετικά άρθρα


Οι υποστηρικτές μας