Δερβενακίων 8, 172 35, Δάφνη, Αττική, Ελλάδα
Babyspace Greece
info@babyspace.gr 210 9287300
2019-12-12 13:52:33 +0200 Την αξία του πρωινού γεύματος επισημαίνει ο διαιτολόγος-Διατροφολόγος Γιώργος Μίλεσης. Γιατί είναι σημαντικό το πρωινό;

Γιατί είναι σημαντικό το πρωινό;

Γιατί είναι σημαντικό το πρωινό; 470 900
Άρθρο από Γιώργος Μίλεσης, MSc
Το πρωινό θεωρείται διαχρονικά το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας. Και όντως, έχουν δίκιο οι μαμάδες που προσπαθούν να κάνουν τα παιδιά να τρώνε κάτι το πρωί. Αναρίθμητες έρευνες επιβεβαιώνουν  τη σημασία του πρώτου γεύματος της ημέρας γι...

Σχετικές έρευνες υποδεικνύουν ότι ένα μεγάλο ποσοστό των παιδιών σχολικής ηλικίας (περίπου 40% των κοριτσιών και 32% των αγοριών) ξεκινά συστηματικά την ήμερα χωρίς πρωινό. Κάτι που δεν θα πρέπει να μας παραξενεύει, αν αναλογιστούμε την κατάσταση μιας τυπικής οικογένειας ένα συνηθισμένο πρωινό: η μητέρα τρέχει πανικόβλητη να ετοιμαστεί για τη δουλειά και να ετοιμάσει τα παιδιά για το σχολείο, ενώ ο πατέρας ντύνεται και πίνει έναν καφέ «στο πόδι», πριν φύγει για να γλιτώσει την πρωινή κίνηση στους δρόμους. Με λίγα λόγια, είναι δύσκολο να καθίσει ολόκληρη η οικογένεια γύρω από το τραπέζι για να γευματίσει κανονικά.

 

Γιατί είναι τόσο σημαντικό το πρωινό;

Η απάντηση έγκειται στη φυσιολογία του σώματός μας. Το ανθρώπινο σώμα αποθηκεύει μέρος των υδατανθράκων/σακχάρων που τρώμε με τη μορφή γλυκογόνου στο ήπαρ. Το γλυκογόνο αποδίδει, όταν χρειάζεται, γλυκόζη στο αίμα, που χρησιμοποιείται σαν καύσιμο από τον εγκέφαλο, τους μύες και την καρδιά κ.α. Όταν δεν τρώμε πρωινό γεύμα, το σώμα μας «ξεμένει» από γλυκογόνο σχετικά νωρίς, που σημαίνει ότι δεν έχει ενέργεια. Τότε αισθανόμαστε κόπωση, πιθανόν ζάλη και νευρικότητα. Είναι το ίδιο, σαν να μένει το αυτοκίνητο από καύσιμα.
Τα παιδιά που δεν τρώνε πρωινό, δεν παίρνουν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, ώστε το σώμα τους να έχει αρκετή ενέργεια για να είναι συγκεντρωμένα και να μπορούν να αποδώσουν μαθησιακά. Έρευνες υποστηρίζουν ότι τα παιδιά που τρώνε πρωινό αποδίδουν καλύτερα στα μαθηματικά και την ανάγνωση, έχουν αυξημένη προσοχή την ώρα του μαθήματος και συνολικά καλύτερη συμπεριφορά στην τάξη. Το πρωινό γεύμα ελαχιστοποιεί τα συμπτώματα πείνας (πονοκέφαλο, κόπωση, υπνηλία και ανησυχία), βοηθά τα παιδιά να σκέφτονται γρηγορότερα, να απαντούν πιο καθαρά σε ερωτήσεις και να είναι πιο ήρεμα.
Επιπλέον, το πρωινό γεύμα φαίνεται ότι βελτιώνει και τη συνολική υγεία των παιδιών. Είναι πιο πιθανό: να καταναλώνουν θρεπτικά συστατικά σημαντικά για την ανάπτυξή τους (π.χ. σίδηρο, ασβέστιο, φώσφορο, μαγνήσιο, βιταμίνες Α, C, B12, ριβοφλαβίνη κ.α.), να ελέγχουν το σωματικό τους βάρος καλύτερα, να έχουν μικρότερα επίπεδα χοληστερόλης αίματος, να υποφέρουν λιγότερο συχνά από στομαχόπονο, κρυολογήματα ή γρίπη.  

 

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;

Καταρχάς να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να φάνε πρωινό, δίνοντας το καλό παράδειγμα. Να ξεκινήσουν δηλαδή να τρώνε πρωινό και οι ίδιοι. Είναι πιο πιθανό να αρχίσει να «χτίζει» το παιδί υγιεινές συνήθειες, αν βλέπει τους γονείς του να τρώνε πρωινό γεύμα κάθε μέρα.
Μπορούμε να ενθαρρύνουμε το παιδί μας προς στην κατεύθυνση αυτή με τους εξής τρόπους:
-Επιδιώκουμε να συγκεντρώνεται όλη η οικογένεια στο τραπέζι κάθε πρωί,
-Αφήνουμε το παιδί να βοηθά στο σχεδιασμό των πρωινών γευμάτων της εβδομάδας,
-Υπάρχει πάντα ένα μπολ φρέσκα φρούτα στο τραπέζι, σε κεντρικό σημείο του σπιτιού,
-Αγοράζουμε ατομικές συσκευασίες από γάλα και μπάρες δημητριακών, που μπορούμε να φάμε το πρωί όταν υπάρχει μεγάλη βιασύνη,
-Αν τελικά τα πρωινά που μπορούμε να πάρουμε όλοι μαζί κανονικό πρωινό είναι ελάχιστα, φροντίζουμε το παιδί να τρώει πρωινό στο σχολείο ή τουλάχιστον στο πρώτο διάλειμμα.  

 

Τι να φάει το παιδί;

Όταν τα πάντα γίνονται βιαστικά το πρωί, η εύκολη λύση για το παιδί είναι να πάρει μαζί του κάτι συσκευασμένο, συνήθως πλούσιο σε ζάχαρη και λιπαρά. Καλό θα ήταν να μεριμνήσετε λοιπόν ώστε τα ντουλάπια και το ψυγείο σας να περιέχουν γρήγορες μεν, αλλά πιο υγιεινές επιλογές για πρωινό:
-Δημητριακά ολικής άλεσης με μέλι ή φρούτα και γάλα χαμηλών λιπαρών
-Αυγά (καλά) βρασμένα από το προηγούμενο βράδυ, τα σερβίρετε κρύα με μια φέτα ψωμί του τοστ
-Στρογγυλό ψωμάκι για σάντουιτς με άπαχο κρεμώδες τυρί και λαχανικά
-Γάλα χαμηλών λιπαρών και μια μπάρα δημητριακών-φρούτων
-Smoothie φρούτων (φρέσκα φρούτα αλεσμένα με γάλα)
-Ατομικές συσκευασίες από γάλα ή γιαούρτι ή άλλα γαλακτοκομικά (π.χ. κρέμες)
-Ψωμάκι ολικής άλεσης για σάντουιτς με μαργαρίνη και μαρμελάδα (με λιγότερη ζάχαρη) ή φυστικοβούτυρο
-Χυμό φρούτων, ολόκληρα ή αποξηραμένα φρούτα
-Βάφλες με μέλι ή μαρμελάδα (με λιγότερη ζάχαρη)
-Γαλλικά τοστ ή τηγανίτες (πιο σπάνια)
-Κουάκερ με γάλα χαμηλών λιπαρών, φρούτα και κανέλλα. 

Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά  θα αρχίσουν τουλάχιστον να τρώνε συστηματικά πρωινό, έστω και αν αυτό είναι «στο πόδι». Στόχος μας θα πρέπει να είναι το πρωινό γεύμα να τους γίνει συνήθεια σιγά σιγά. Ούτως ή άλλως, έρευνες υποστηρίζουν ότι μια ενέργεια που επαναλαμβάνεται τακτικά, απαιτεί τουλάχιστον 2 εβδομάδες για να γίνει συνήθεια. Με λίγη υπομονή λοιπόν όλα γίνονται, αρκεί να είμαστε δίπλα και να παρατηρούμε τις συνήθειες των παιδιών μας. 

Σχόλια

Neutral avatar

Σχετικά άρθρα


Οι υποστηρικτές μας