Δερβενακίων 8, 172 35, Δάφνη, Αττική, Ελλάδα
Babyspace Greece
info@babyspace.gr 210 9287300
2024-02-15 15:59:07 +0200 Οι τρόποι αυτοί στηρίζουν τον θετικό λόγο, τη συνεργασία και βοηθούν το παιδί να αντιλαμβάνεται το σώμα του και τότε να προχωρά σε δράση. Εκπαίδευση τουαλέτας: 8 φράσεις εμπνευσμένες από την σχολή Μοντεσσόρι

Εκπαίδευση τουαλέτας: 8 φράσεις εμπνευσμένες από την σχολή Μοντεσσόρι

Εκπαίδευση τουαλέτας: 8 φράσεις εμπνευσμένες από την σχολή Μοντεσσόρι 470 900
Οι τρόποι αυτοί στηρίζουν τον θετικό λόγο, τη συνεργασία και βοηθούν το παιδί να αντιλαμβάνεται το σώμα του και τότε να προχωρά σε δράση.

Σύμφωνα με την δασκάλα Christina Clemer, εκπαιδευμένη στην μέθοδο Μοντεσσόρι, υπάρχουν τρόποι που μπορούν οι γονείς να εκπαιδεύσουν τα παιδιά τους να αφήσουν σιγά σιγά την αγαπημένη τους πάνα. Οι τρόποι αυτοί στηρίζουν τον θετικό λόγο, τη συνεργασία και βοηθούν το παιδί να αντιλαμβάνεται το σώμα του και τότε να προχωρά σε δράση. 

 

Ποιες είναι λοιπόν οι προτάσεις της; 

 

“Η πάνα σου είναι υγρή. Ας πάμε να αλλάξουμε πάνα.”

Χωρίς αρνητικές γκριμάτσες ή εκφράσεις για την οσμή της πάνας του από τους γονείς, το παιδί είναι σημαντικό να χρησιμοποιεί τις αισθήσεις του για να καταλάβει τι σημαίνει βρεγμένη πάνα και τι στεγνή. Η παρατήρηση της αίσθησης που έχει το σώμα του πριν και μετά λερώσει την πάνα του, θα το βοηθήσει από νωρίς να καταλάβει πότε πρόκειται να χρειαστεί επίσκεψη στο μπάνιο. 

 

“Είσαι τόσο σταθερός/ή πλέον. Ας αλλάξουμε την πάνα όρθιοι σήμερα.”

Σύμφωνα με την Μοντεσσοριανή σχολή, είναι θεμιτό το παιδί να αλλάζει πάνα όρθιο, από τη στιγμή που αρχίζει να στέκεται. Κάποιοι γονείς χρησιμοποιούν ειδικά διαμορφωμένα καρεκλάκια, ενώ άλλοι απλά βοηθούν το παιδί να σταθεί ενώ κρατιέται από κάπου αλλού πχ το κρεβάτι του ή τη μπανιέρα. Η πρακτική αυτή μπορεί να ξεκινήσει από το δωμάτιό του και μετά να μεταφερθεί στο μπάνιο, ώστε να αρχίσει να συνδέει το μέρος αυτό με την ανάγκη να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα. 

 

 

“Σπρώξε το παντελόνι σου προς τα κάτω σε παρακαλώ.” 

Από τη στιγμή που το παιδί στέκεται και συνηθίσει την αλλαγή πάνας σε όρθια θέση, μπορεί να εκπαιδευτεί στο να ντύνεται μόνο του. Έτσι, όταν έρθει η ώρα να πηγαίνει στην τουαλέτα θα του είναι πιο εύκολο να βγάλει τα ρούχα του γρήγορα για να χρησιμοποιήσει το γιογιό. Επιλέγεται ρούχα μαλακά και με εύκολα κουμπώματα, ωστέ να βοηθηθεί στα πρώτα του βήματα. 

 

“Θα ήθελες να κάτσεις στο γιογιό;”

Από τη στιγμή που τα παιδιά ξεκινούν να γίνονται όλο και πιο ανεξάρτητα, οι γονείς μπορούν να ξεκινήσουν να τα ρωτάνε αν θέλουν τα χρησιμοποιήσουν το γιογιό. Είναι πολύ πιθανό στην αρχή τα παιδιά να μην δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το γιογιό, αλλά οι γονείς μπορούν κάθε φορά που θα αλλάξουν πάνα να τα ρωτούν, ώστε να τους δίνουν την ευκαιρία. Ούτως ή άλλως το πρώτο διάστημα μπορεί απλά να κάθονται για λίγα δευτερόλεπτα και να σηκώνονται. Πίεση ή ιδιαίτερο ενδιαφέρον, από τους γονείς μπορεί να δυσκολέψει τα παιδιά. Είναι απλά μια περίοδος εξερεύνησης για τα ίδια.

 

“Είναι η στιγμή να χρησιμοποιήσεις την τουαλέτα.”

Όταν έρθει η στιγμή το παιδί να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα είναι σημαντικό αυτό γινεί αντιληπτό αρχικά από το ίδιο. Φυσικά δεν θα αναγκαστεί να την χρησιμοποιήσει αλλά είναι σημαντικό να καταλάβει πως πλέον αυτό το στάδιο είναι μια προσδοκία από τους γονείς αντί για μια εξερεύνηση. Οι γονείς μπορούν να δοκιμάσουν να προτείνουν στο παιδί τη χρήση της τουαλέτας στιγμές που ίσως ήδη θα ήθελε και το ίδιο όπως πχ όταν ξυπνάει το πρωί ή μετά το φαγητό. Αν δουν οι γονείς πως το παιδί αρνείται μπορούν να προτείνουν να πάνε τουαλέτα τώρα ή μετά από μια δραστηριότητα, ώστε το παιδί να νιώσει πως επιλέγει. 



 

“Χρησιμοποιείς την τουαλέτα ακριβώς όπως η Μαμά και ο Μπαμπάς!”

Σύμφωνα με την μοντεσσοριανή θεωρία επιβράβευση, τιμωρία ή μεγάλα λόγια δεν βοηθούν το παιδί. Η χρήση θετικού λόγου που να συνδέεται με γεγονότα λειτουργεί εξίσου. Οι πολύ έντονες αντιδράσεις των γονιών, μπορεί να κάνουν το παιδί να σκεφτεί πως η συναισθηματική τους κατάσταση εξαρτάται από το ίδιο. Αυτό είναι πολύ μεγάλο βάρος, για ένα τόσο μικρό παιδί. 


 

“Είσαι έτοιμος/η να φορέσεις εσώρουχα τώρα.”

Είναι σημαντικό να ακολουθήσουν οι γονείς το παιδί στην ετοιμότητά του, χωρίς να έχουν στο μυαλό τους μια συγκεκριμένη περίοδο που “πρέπει αυτό να συμβεί”. Πως θα καταλάβουν αν το παιδί τους είναι έτοιμο; Περισσότερες στεγνές πάνες, να ζητά μόνο του αλλαγή πάνας ή χρήση της τουαλέτας, δυνατότητα να αλλάζει ρούχα μόνο του. Τότε το παιδί μπορεί να κάνει τη μετάβαση και ίσως το πρώτο διάστημα να χρειαστεί να του θυμίζουν οι γονείς, να πηγαίνει κάθε 30-45 λεπτά τουαλέτα ή/και να περνάει η οικογένεια λίγο περισσότερο χρόνο σπίτι. 



 

“Το παντελόνι σου μοιάζει υγρό. Είναι η στιγμή να αλλάξεις ρούχα.”

 

Ακόμη και όταν το παιδί φοράει εσώρουχα και ξέρει πως να χρησιμοποιεί την τουαλέτα, δεν θα τα καταφέρνει κάθε φορά. Στις περιπτώσεις που μπορεί να βρέξει τα ρούχα του, είναι σημαντικό οι γονείς να μην δείξουν αναστατωμένοι ή αηδιασμένοι. Μπορούν να πουν τι συμβαίνει και να προτείνουν τη χρήση της τουαλέτας ή την αλλαγή ρούχων. 

 

Η εκπαίδευση στην τουαλέτα είναι ένα ακόμα εξελικτικό στάδιο των παιδιών, είναι μια διεργασία και χρειάζεται χρόνο και υπομονή. Παράλληλα είναι μια καλή στιγμή να καταλάβουν οι γονείς, πως δεν πρόκειται για κάτι που μπορούν οι ίδιοι να ορίσουν και να προσπαθήσουν να καταλάβουν το ρυθμό του παιδιού τους. 

 

Σχόλια

Neutral avatar

Σχετικά άρθρα


Οι υποστηρικτές μας