Δερβενακίων 8, 172 35, Δάφνη, Αττική, Ελλάδα
Babyspace Greece
info@babyspace.gr 210 9287300
2020-09-07 12:45:10 +0300 Πως να προετοιμάσετε τα παιδιά για την πρώτη ημέρα στο σχολείο Πως να προετοιμάσετε τα παιδιά για την πρώτη ημέρα στο σχολείο

Πως να προετοιμάσετε τα παιδιά για την πρώτη ημέρα στο σχολείο

Πως να προετοιμάσετε τα παιδιά για την πρώτη ημέρα στο σχολείο 470 900
Η βδομάδα πριν την έναρξη του σχολείου είναι ιδανική για να ξεκινήσει η προσαρμογή

Σε λιγότερο από μια εβδομάδα το πρώτο κουδούνι στα σχολεία θα χτυπήσει. Σε μια διαφορετική πρώτη ημέρα στο σχολείο, με πολλά περιοριστικά μέτρα που ίσως φανούν δύσκολα για τα μικρά παιδιά του Δημοτικού και κυρίως τα «πρωτάκια».
Γιατί δεν είναι μόνο η μετάβαση από την ξεγνοιασιά του νηπιαγωγείου στην Πρώτη Δημοτικού, που καλούνται να διαχειριστούν αλλά και η διαφορετικότητα της φετινής σχολικής χρονιάς. Μάσκες, παγούρια, αποστάσεις και όχι αγκαλιές θα είναι πρωτόγνωρα για τους μικρούς μαθητές που ανυπομονούν να ξαναδούν τους φίλους τους και να παίξουν μαζί τους.
Αυτό σημαίνει ότι το βάρος της μετάβασης είναι μεγαλύτερο φέτος για τους γονείς, οι οποίοι καλούνται να ενημερώσουν τα παιδιά τους και για τους κανόνες προστασίας από τον κορωνοΐό που έχει θεσπίσει η Πολιτεία.
Όταν αυτό ολοκληρωθεί έρχεται η ώρα για την ψυχολογική προετοιμασία των παιδιών που ξεκινά με την «επιστροφή στο πρόγραμμα του σχολείου».
Η προετοιμασία του παιδιού για την επιστροφή στο σχολείο περιλαμβάνει νωρίς για ύπνο και σταδιακή επιστροφή στις καθημερινές δραστηριότητες ώστε το παιδί να προσαρμοστεί στη νέα φάση.
Οι ψυχολόγοι - ψυχοθεραπεύτριες, Δρ. Ίλια Θεοτοκά στο Αιγινήτειο Νοσοκομείο, πρόεδρος της «Δράσης για την Ψυχική Υγεία» και η Αγγελική Παναγιωτοπούλου, του κέντρου «Ψυχολογικής Υποστήριξης Παιδιού και Ενηλίκου» μας δίνουν χρήσιμες συμβουλές για την .

Πως να προετοιμάσετε το παιδί


-Αξιοποιήστε το διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την έναρξη του σχολείου και προετοιμάστε το παιδί με θετικές διατυπώσεις για το σχολείο, με ενθουσιασμό, εμπλέξτε το στις προετοιμασίες (πχ στη διαμόρφωση του γραφείου που θα μελετάει ή την αγορά της γραφικής ύλης). Βρείτε το χρόνο να συζητήσετε και να εξηγήσετε ποια θα είναι η σχολική ρουτίνα, λύστε του απορίες, ακόμα καλύτερα επισκεφτείτε το χώρο του σχολείου, ώστε να εξοικειωθεί με το περιβάλλον.

-Συζητείστε με τα παιδιά για την πρώτη μέρα στο σχολείο, απαντήστε στα ερωτήματά τους, προτείνετε λύσεις, χωρίς όμως να συζητάτε συνέχεια για το ίδιο θέμα, θεωρώντας το κάτι το φοβερό. Αν μέλη του οικογενειακού περιβάλλοντος το επαναφέρουν συχνά στην κουβέντα τους με το παιδί, θα πρέπει να τους ζητείστε, να μην το κάνουν τόσο συχνά. Σημαντικό είναι να δώσει κανείς την έννοια του οικείου και του φυσιολογικού και να παρουσιάσει όλα τα θετικά που μπορεί να έχει το σχολείο.

-Βάλτε ένα πρόγραμμα καθημερινής ρουτίνας (ύπνος, φαγητό, μείωση τηλεόρασης, υπολογιστών κλπ) μία εβδομάδα πριν ξεκινήσει το σχολείο. Επίσης, μην ξεχνάμε, πως ο καλός ύπνος, το καλό πρωινό είναι σημαντικά για όλη τη διάρκεια της χρονιάς.

Πρώτες ημέρες στο σχολείο

-Τις πρώτες ημέρες επιτρέψτε στα παιδιά να φορέσουν αυτό που θέλουν: ένα αγαπημένο μπλουζάκι, κάτι που αγόρασαν στις διακοπές, ένα αγαπημένο ρολόι κ.λπ.

-Ενθαρρύνετε τα παιδιά να χαμογελάνε αν κάποιο παιδί τους χαμογελάσει, να ψάξουν για γνωστά πρόσωπα, να χαιρετήσουν τα παιδιά που ξέρουν και τα παιδιά που δεν ξέρουν, είναι μια ευκαιρία να κάνουν νέους φίλους. Ενθαρρύνετε επίσης να ρωτάνε ό,τι απορίες έχουν.

-Συνοδέψτε το την πρώτη μέρα και βοηθήστε το να γνωρίσει τη δασκάλα και κάποια παιδιά, ώστε να αποκτήσει γρήγορα μερικά πρόσωπα αναφοράς για να νιώσει ασφαλές. Έρευνες δείχνουν ότι η σχέση με τον/την εκπαιδευτικό και οι κοινωνικές σχέσεις των παιδιών είναι από τους πιο σημαντικούς δείκτες σχολικής προσαρμογής. Ακόμα και υπάρχουν δυσκολίες στη δική σας σχέση με τον/την εκπαιδευτικό προστατέψτε το ρόλο της/του στο παιδί ώστε να νιώθει ασφαλές.

Το άγχος των γονιών μεταφέρεται στα παιδιά

-Ελέγξτε το δικό σας άγχος, γιατί τα παιδιά απορροφούν το άγχος των γονιών. Είναι καλό να δείξετε αισιοδοξία και εμπιστοσύνη στο παιδί και να αφιερώσετε περισσότερο χρόνο μαζί του στο σπίτι τις πρώτες μέρες
-Κρατήστε ανοιχτή επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς και εμπιστευτείτε τους.

-Προσπαθήστε να διαχωρίσετε τα δικά σας άγχη αποχωρισμού από του παιδιού, έτσι ώστε να μην μεταβιβάσετε στο παιδί τις οποίες ανησυχίες έχετε εσείς για την προσαρμογή του. Περιορίστε την ανησυχίας σας, αποχαιρετήστε το με σιγουριά, αυτοπεποίθηση και χαμόγελο και διαβεβαιώστε το ότι θα είστε εκεί όταν τελειώσει.

Το σχολείο ξεκίνησε

Προσπαθήστε να έχει μία προβλέψιμη ρουτίνα, να πηγαίνει και να παίρνει το παιδί από το σχολείο το ίδιο πρόσωπο, ώστε να είναι προβλέψιμη η μέρα του. Ιδανικά, διαμορφώστε από πιο πριν το πρόγραμμα της ημέρας του, ώστε να έχει ήδη συνηθίσει τις ώρες, που είναι καλό να κοιμάται ή να ξεκουράζεται ή τις ώρες που θα μελετάει.
Εάν το παιδί εκφράζει παράπονα με άμεσο τρόπο ή και έμμεσο για το σχολείο ακούστε το, δείξτε κατανόηση, συζητήστε μαζί του και αναζητήστε μαζί λύσεις, συζητήστε παραδείγματα άλλων παιδιών και από τη δική σας σχολική ηλικία και βοηθήστε το να βρει λύσεις σε αυτά που το προβληματίζουν. Προσπαθήστε να μην αποτρέπετε το παιδί από το να εκφράζει τα αρνητικά του συναισθήματα, αλλά και να μην υποχωρήσετε στην παρόρμησή του να αποφύγει κάτι που το δυσκολεύει. Ενθαρρύνετε το παιδί να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες αξιοποιώντας τις δικές του δυνάμεις.
Εφόσον συμπτώματα αρνητισμού, έντονου άγχους, εκνευρισμού ή επιθετικότητας από την πλευρά του παιδιού επιμένουν, οι γονείς θα πρέπει να συμβουλευτούν έναν ψυχολόγο για να διερευνήσουν τα πιθανά αίτια, ώστε να βοηθήσουν έγκαιρα το παιδί και να διευκολύνουν την ομαλή προσαρμογή του παιδιού στο εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Θυμηθείτε, ότι κάθε τέτοια μεταβατική περίοδος χρειάζεται ένα εύλογο διάστημα προσαρμογής, το οποίο ποικίλλει σε διάρκεια ανάλογα με τις ειδικές συνθήκες που επικρατούν, την ηλικία και την προσωπικότητα του παιδιού. Γι’ αυτό το λόγο είναι απαραίτητο να δίνουμε μία περίοδο, τουλάχιστον ενός μήνα, ώστε να δούμε, ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει το παιδί και πως μπορούμε να βοηθήσουμε. Αυτό σημαίνει ότι όλο αυτό το διάστημα παρατηρούμε, ακούμε και μαθαίνουμε από το ίδιο το παιδί και τη δασκάλα/δάσκαλο τι συμβαίνει. Με αυτό τον τρόπο μόνο μπορούμε να προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε το παιδί.

Σχόλια

Neutral avatar

Σχετικά άρθρα


Οι υποστηρικτές μας