Δερβενακίων 8, 172 35, Δάφνη, Αττική, Ελλάδα
Babyspace Greece
info@babyspace.gr 210 9287300
2015-10-19 13:02:09 +0300 Παιδί και φανταστικοί φίλοι, μια ιστορία φιλίας που ξεκινά από τα νήπια. Γνωρίζουμε τον φανταστικό φίλο του παιδιού με την βοήθεια της Κλινικής Παιδοψυχολόγου Φανής Λούγκλου. Ο φανταστικός φίλος μου

Ο φανταστικός φίλος μου

Ο φανταστικός φίλος μου 470 900
Άρθρο από Φανή Λούγκλου
Τα παιδιά αποκτούν φανταστικούς φίλους από τη νηπιακή ηλικία.

«Φανταστικό φίλο» έχουν παιδιά με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά;
Ο φανταστικός φίλος είναι μια έκφραση της φαντασίας και της δημιουργικότητας του παιδιού.  Αν και τα περισσότερα παιδιά με φανταστικούς φίλους είναι κοινωνικά, έχουν καλές κοινωνικές δεξιότητες και μπορούν να κάνουν πραγματικές φιλίες, υπάρχουν και παιδιά με αισθήματα κατάθλιψης, απομόνωσης ή φόβου που δημιουργούν φανταστικούς φίλους.   

Τα αγόρια ή τα κορίτσια έχουν πιο συχνά ένα φίλο,  πλάσμα της φαντασίας τους; Ποιά είναι τα χαρακτηριστικά ενός «φανταστικού» φίλου;
Η δημιουργία του φανταστικού φίλου δεν σχετίζεται με το φύλο.  Παρ’ όλα αυτά, τα χαρακτηριστικά του φανταστικού φίλου διαφέρουν ανάλογα με το φύλο.  Στα αγόρια, ο φανταστικός φίλος έχει πολλές ικανότητες, κάποιες από αυτές υπεράνθρωπες, ενώ στα κορίτσια ο φανταστικός φίλος είναι συνήθως λιγότερο ικανός.  Επίσης, και τα αγόρια και τα κορίτσια επιλέγουν φανταστικούς φίλους του ίδιου φύλου και μόνο τα κορίτσια ίσως επιλέξουν από το αντίθετο φύλο. Έχει συνήθως την ίδια ηλικία με το παιδί ή είναι λίγο μεγαλύτερος. 

Γιατί τα παιδιά χρειάζονται έναν φανταστικό φίλο; Τι τους προσφέρει;
Ο φανταστικός φίλος δημιουργείται για πολλούς λόγους. 
Πρώτον, είναι βολικός. Παίζει τα παιχνίδια που θέλει το παιδί, δεν χρειάζεται το παιδί να μοιράζεται τα πράγματά του με πραγματικό άνθρωπο και δεν μιλάει. Μιλάει μόνο μέσα από το παιδί, άρα λέει αυτά που θέλει να πει το παιδί.
Έπειτα, ο φανταστικός φίλος είναι ο φταίχτης για όλα. Αυτός έσπασε το ποτήρι, έδειρε το μικρότερο αδερφό ή έπεισε το παιδί να ανέβει στο δέντρο της αυλής. Έτσι, δεν παραβιάζει τους κανόνες του σπιτιού το παιδί αλλά ο φίλος. 
Τρίτον, μέσα από το φανταστικό φίλο το παιδί μπορεί να εκφραστεί χωρίς να φοβάται τις συνέπειες. Αν δεν θέλει να πάει για παράδειγμα σε μία βαρετή επίσκεψη, δεν θα το πει ευθέως. Θα  πει ότι ο φανταστικός φίλος δεν θέλει γιατί βαριέται αφού εκεί δεν θα έχει παιχνίδια.
Ο φανταστικός φίλος δημιουργείται και όταν το παιδί νιώθει φοβισμένο, λυπημένο ή απομονωμένο.  Σε αυτή την περίπτωση, ο φανταστικός φίλος αποτελεί ασφαλή σχέση που τη χειρίζεται το παιδί, κάτι που μάλλον του λείπει από τις πραγματικές σχέσεις.

Είναι ανησυχητικό για ένα παιδί να έχει "φανταστικό φίλο";  Πότε ένας γονιός πρέπει να αρχίσει  να ανησυχεί; 
Δεν είναι καθόλου ανησυχητικό να υπάρχει φανταστικός φίλος, αν και υπάρχουν κάποια όρια.Είναι σημαντικό ο φανταστικός φίλος να μη μονοπωλεί το ενδιαφέρον του παιδιού και το παιδί να θέλει να συναναστρέφεται και με πραγματικούς φίλους.  Επιπλέον, ο φανταστικός φίλος μπορεί να συνοδεύει το παιδί και σε μεγαλύτερη ηλικία.  Τότε πρέπει να εξετάσουμε γιατί το παιδί τον έχει ανάγκη, τι κενά του καλύπτει και να το βοηθήσουμε να τα καλύψει με πραγματικούς φίλους.  Δεν έχει δηλαδή τόση σημασία ή ηλικία όσο ο λόγος ύπαρξης του φανταστικού φίλου.

Πώς πρέπει να συμπεριφερθεί ο γονιός στον φανταστικό φίλο του παιδιού του;
Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να κοροϊδέψουμε, να απορρίψουμε ή να γελοιοποιήσουμε το παιδί ή τον φανταστικό φίλο του.  Αντίθετα, μπορούμε να μπούμε κι εμείς στο παιχνίδι, να συνομιλήσουμε με το φίλο (μη φοβάστε ότι θα φανείτε ανόητοι που μιλάτε στον αέρα, μπορείτε να μάθετε πάρα πολλά πράγματα αφού στην ουσία σάς απαντάει το παιδί) και αν ο φίλος είναι λίγο ζωηρός, να χρησιμοποιήσουμε το παιδί να του μάθει τους κανόνες του σπιτιού ή ό,τι άλλο χρειάζεται να μάθει. Ουσιαστικά, μέσα από το φίλο, διδάσκουμε το παιδί μας. Αν λοιπόν γίνει μια ζημιά αλλά το παιδί σάς λέει ότι δεν το έκανε το ίδιο αλλά ο φανταστικός φίλος, ζητήστε από το παιδί να σας βοηθήσει να καθαρίσετε και υπενθυμίστε τους κανόνες στον φανταστικό φίλο, ακόμα και με τη βοήθεια του παιδιού.  Επιβάλλετε συνέπειες και στους δύο, στο παιδί γιατί δεν είπε στο φίλο του τι ισχύει στο σπίτι και στο «φίλο» γιατί δεν πρόσεξε.  Έτσι το παιδί, μέσα από το φίλο, μαθαίνει να δέχεται συνέπειες και να γίνεται πιο υπεύθυνο. Μιλήστε στον αέρα, αλλά να είστε σίγουροι ότι το παιδί σάς ακούει. Ο φανταστικός φίλος μπορεί να γίνει ένα πολύ καλό μέσο επικοινωνίας ανάμεσα στο παιδί και τον γονιό γιατί το παιδί μέσα από το φίλο του εκφράζει τις δικές του σκέψεις και τα δικά του συναισθήματα.  Παράλληλα, ο γονιός πρέπει να ενθαρρύνει το παιδί να συναναστρέφεται και με πραγματικούς φίλους.

Σχόλια

Neutral avatar

Σχετικά άρθρα


Οι υποστηρικτές μας