Δερβενακίων 8, 172 35, Δάφνη, Αττική, Ελλάδα
Babyspace Greece
info@babyspace.gr 210 9287300
2020-09-23 15:12:45 +0300 Ο ρόλος της βιταμίνης D στην υγεία και ανάπτυξη των παιδών Ο ρόλος της βιταμίνης D στην υγεία και ανάπτυξη των παιδών

Ο ρόλος της βιταμίνης D στην υγεία και ανάπτυξη των παιδών

Ο ρόλος της βιταμίνης D στην υγεία και ανάπτυξη των παιδών 470 900
Η Βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη ζωτικής σημασίας για τον ανθρώπινο οργανισμό

Η βιταμίνη D έχει διαπιστωθεί ότι έχει πολύπλευρα οφέλη στον οργανισμό των μεγάλων αλλά και των παιδιών.
Σύμφωνα με τον Παιδίατρο Μάριο Ανδρέου, είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη ζωτικής σημασίας για τον ανθρώπινο οργανισμό που ρυθμίζει τα επίπεδα του φωσφόρου και του ασβεστίου στο αίμα συμβάλλοντας στην υγιή ανάπτυξη των οστών (κοκάλων). 


Τα τελευταία χρόνια, πολλές ερευνητικές εργασίες έρχονται στο προσκήνιο και αποκαλύπτουν τη συσχέτιση της βιταμίνης D με πολλά νοσήματα όπως το άσθμα, η παχυσαρκία, τα αυτοάνοσα νοσήματα, το ανοσοποιητικό σύστημα κλπ. Πολλά από τα ανθρώπινα κύτταρα διαθέτουν υποδοχείς για τη βιταμίνη D γεγονός που δίνει το έναυσμα στους ερευνητές να διερευνούν διακαώς συσχετίσεις της βιταμίνης D με πληθώρα νοσημάτων.

Στην ουσία η βιταμίνη D υφίσταται βιοχημικές αλλαγές στον ανθρώπινο οργανισμό και συμπεριφέρεται ως ορμόνη. Συνδέεται με κάποιο υποδοχέα σε πολλά είδη κυττάρων του ανθρώπινου οργανισμού και οδηγεί σε μεταβολικές διεργασίες.
Το ηλιακό φως παρέχει το μεγαλύτερο μέρος της βιταμίνης D που χρειάζεται ο ανθρώπινος οργανισμός. Σε μικρότερες ποσότητες η βιταμίνη D λαμβάνεται από ορισμένες τροφές όπως η μαργαρίνη, το συκώτι, τα ιχθυέλαια, ο κρόκος του αυγού, τα εμπλουτισμένα δημητριακά και γαλακτοκομικά προϊόντα.

Τι μπορεί να προκαλέσει η έλλειψη βιταμίνης D στα παιδιά;

Η έλλειψη βιταμίνης D στα παιδιά μπορεί να οδηγήσει σε μια κατάσταση που ονομάζεται ραχίτιδα (rickets). Στη ραχίτιδα, τα οστά των παιδιών (κόκκαλα) δεν στερεοποιούνται σε ικανοποιητικά επίπεδα με αποτέλεσμα να παραμορφώνονται. Αποτέλεσμα της χρόνιας έλλειψης βιταμίνης D στα παιδιά είναι η σκελετικές ανωμαλίες και το κοντό ανάστημα.

Πρώιμα σημεία της ραχίτιδας είναι: μια κατάσταση που ονομάζεται κρανιόφθιση δηλαδή παρατηρείται μαλάκυνση στο πίσω τμήμα του κρανίου (το ινιακό οστό), η καθυστέρηση της οδοντοφυΐας και η μεγάλη πρόσθια πηγή που αργεί να κλείσει.

Παράλληλα μπορεί να υπάρχει ανεπάρκεια της βιταμίνης D που δεν καταλήγει στην κλινική συμπτωματολογία. Η έλλειψη καθώς και η ανεπάρκεια της βιταμίνης D είναι σημαντικό να αντιμετωπίζονται για την υγιή ανάπτυξη των οστών.

Ποια παιδιά είναι υψηλού κινδύνου για έλλειψη/ανεπάρκεια βιταμίνης D;

1. Παιδιά της μαύρης φυλής.
2. Παιδιά που ζουν σε περιοχές χωρίς ή χαμηλή ηλιοφάνεια.
3. Θηλάζοντα βρέφη που δεν λαμβάνουν συμπληρωματικά βιταμίνη D.
4. Παιδιά με χρόνια νοσήματα που παρουσιάζουν ανεπαρκή απορρόφηση του λίπους όπως: η νόσος του Crohn, η κοιλιοκάκη, η κυστική ίνωση.
5. Παιδιά που λαμβάνουν χρόνια φαρμακευτική αγωγή με τα αντιεπιληπτικά φάρμακα φαινυτοίνη ή φαινοβαρβιτάλη (αυξάνουν τις ανάγκες σε βιταμίνη D)
6. Παιδιά που λαμβάνουν χρόνια γλυκοκορτικοειδή (ανταγωνίζονται τη βιταμίνη D στη μεταφορά του ασβεστίου).
7. Παιδιά με χρόνια ηπατική ή νεφρική ανεπάρκεια.
8. Πρόωρα βρέφη.

Ποια παιδιά πρέπει να ελεγχθούν για έλλειψη βιταμίνης D;

Δε χρειάζεται να γίνεται έλεγχος σε όλα τα παιδιά για έλλειψη βιταμίνης D. Σύμφωνα με τις τελευταίες οδηγίες όλων των αρμόδιων διεθνών οργανισμών συμπεριλαμβανομένης και της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Παιδιατρικής έλεγχος για έλλειψη ή ανεπάρκεια βιταμίνης D χρήζει να γίνεται μόνο στις ομάδες υψηλού κινδύνου που αναφέρθηκαν πιο πάνω ή όταν υπάρχει υποψία από την κλινική εξέταση.

Πώς γίνεται η διάγνωση της έλλειψης βιταμίνης D;

Η διάγνωση της έλλειψης βιταμίνης D γίνεται με τη μέτρηση της 25-ΟΗ Βιταμίνης D στο αίμα. Προς το παρόν δεν είναι πλήρως τεκμηριωμένες οι φυσιολογικές τιμές της 25-ΟΗ βιταμίνης D για τα παιδιά. Οι πλέον αποδεκτές τιμές και ορισμοί είναι:

Φυσιολογικές τιμές 25ΟΗ βιταμίνης D: ≥20 ng/mL (50 nmol/L)
Ανεπάρκεια βιταμίνης: 25OHD: 12 to 20 ng/mL (30 to 50 nmol/L)
Έλλειψη βιταμίνης D: 25OHD: <12 ng/mL (<30 nmol/L)

Πώς χορηγείται η βιταμίνη D;

Βιταμίνη D υπάρχει διαθέσιμη σε υγρή μορφή και δίνεται με τη μορφή σταγόνων ή με τη μορφή μασώμενων δισκίων ή χαπιών στα μεγαλύτερα παιδιά . Προτιμάται να δίνεται η Βιταμίνη D3 λόγω της καλύτερης αποτελεσματικότητας που παρουσιάζει. Χρειάζεται προσοχή στη χορήγηση ορθής δοσολογίας γιατί η υπερβιταμίνωση βιταμίνης D μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του ασβεστίου στο αίμα και βλάβη στα νεφρά.

Μπορώ να βάζω το μωρό στον ήλιο για να συνθέτει βιταμίνη D;

Σε χώρες που υπάρχει αυξημένη ηλιοφάνεια και σε παιδιά με ανοικτό χρώμα δέρματος η έκθεση στον ήλιο για 10-15 λεπτά ημερησίως το μεσημέρι είναι αρκετή για την παραγωγή της απαραίτητης ποσότητας βιταμίνης D στα παιδιά. Στην αντίθετη περίπτωση, το σκούρο χρώμα δέρματος και εάν κατοικούν σε χώρες με χαμηλή ηλιοφάνεια μπορεί να παρουσιάσουν συχνότερα ανεπάρκεια βιταμίνης D. Βέβαια χρήζει αναφοράς ότι προτείνεται η αποφυγή της έκθεσης στον ήλιο σε παιδιά κάτω των 6 μηνών αλλά και η περιορισμένη έκθεση σε μεγαλύτερα παιδιά λόγω του κινδύνου ανάπτυξης καρκίνου του δέρματος.

Σε ποια τρόφιμα κρύβεται;
Είναι σχετικά μικρή η γκάμα των τροφών που περιέχουν βιταμίνη D και ακολούθως σας παραθέτω τις πιο πλούσιες πηγές ώστε να μπορέσετε να τις εντάξετε καθημερινά στη διατροφή σας και μαζί με την έκθεση τον ήλιο να προλάβετε την ανεπάρκεια.

1. Λιπαρά ψάρια
Αναφέρομαι σε ψάρια όπως το σκουμπρί, τη σαρδέλα, τη ρέγγα και το σολομό, τα οποία είναι πλούσια σε καλά λιπαρά και βιταμίνη D (συγκεκριμένα την D3 που είναι πιο αποτελεσματική στην αύξηση της βιταμίνης D στο αίμα, σε σχέση με την D2). Πιο συγκεκριμένα, στα 100γρ η καπνιστή ρέγγα περιέχει περίπου 22 μg, το σκουμπρί και η σαρδέλα 12,3 μg και ο σολομός από 8,7 – 17,1 μg (αναλόγως την προέλευση).

2. Στρείδια
Για πολλούς αποτελούν ιδιαίτερο έδεσμα! 100γρ στρειδιών σας παρέχουν 8 μg βιταμίνης D και ευτυχώς λίγες θερμίδες συγκριτικά με την ποσότητά τους.

3. Μανιτάρια
Αποτελούν φυτική πηγή πρόσληψης βιταμίνης D και συγκεκριμένα βιταμίνης D2, η οποία μπορεί να μην είναι τόσο αποτελεσματική όσο η D3 που περιέχεται σε ζωικής προέλευσης τρόφιμα, όμως αυξάνει και αυτή τη βιταμίνη D στο αίμα. Στα μανιτάρια η βιταμίνη D παράγεται όπως και στον άνθρωπο, δηλαδή από την έκθεση στον ήλιο γιαυτό και τα μανιτάρια που έχουν εκτεθεί είτε απευθείας στον ήλιο, είτε σε υπεριώδη ακτινοβολία μπορεί να περιέχουν από 3,25 μέχρι 50 μg!

4. Φυτική μαργαρίνη
Η μαλακή φυτική μαργαρίνη χρησιμοποιείται λόγω των καλών λιπαρών που περιέχει, όπως τα απαραίτητα ω-3 και ω-6, αλλά περιέχει και πολλές βιταμίνες, μία εκ των οποίων είναι και η βιταμίνη D. Μάλιστα, μία μερίδα 10γρ μαργαρίνης (για παράδειγμα 2κγλ που θα αλείψετε στο ψωμί ή τη φρυγανιά) σας παρέχει το 15% της ημερήσιας συνιστώμενης πρόσληψης βιταμίνη D!

5. Κρόκος αυγού
Υπάρχει μεγάλη διακύμανση στην ποσότητα βιταμίνης D που περιέχεται στο αυγό και πιο συγκεκριμένα στον κρόκο, καθώς τα αυγά που προέρχονται από κότες που εκτίθενται στον ήλιο μπορεί να παρέχουν 3-4 μg, ενώ τα πιο «συμβατικά» αυγά περιέχουν 0,45 – 0,97 μg. Υπάρχουν και αυγά που προέρχονται από κότες που τρέφονται με τροφές εμπλουτισμένες σε βιταμίνη D, όπου οι μονάδες είναι ακόμα περισσότερες.
 

Σχόλια

Neutral avatar

Σχετικά άρθρα


Οι υποστηρικτές μας