Δερβενακίων 8, 172 35, Δάφνη, Αττική, Ελλάδα
Babyspace Greece
info@babyspace.gr 210 9287300
2015-10-23 12:02:51 +0300 Η αγάπη των παιδιών για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια αποτελεί μεγάλο ζήτημα. Ηλεκτρονικά παιχνίδια & παιδιά

Ηλεκτρονικά παιχνίδια & παιδιά

Ηλεκτρονικά παιχνίδια & παιδιά 470 900
Άρθρο από Νανά Τσουμάκη
Η αγάπη των παιδιών  για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια αποτελεί μεγάλο ζήτημα.

Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια πρωτοεμφανίστηκαν τη δεκαετία του 1970 στην Αμερική. Η βιομηχανία των ηλεκτρονικών παιχνιδιών  κινείται ταχύτατα. Η τεχνολογία έχει μπει για τα καλά στην ζωή  μας και πολύ περισσότερο στα παιδιά. Το παλιό κυνηγητό, μήλα και άλλα κλασσικά παιχνίδια έχουν αντικατασταθεί με παιχνίδια όπως το Wi και το Nintendo. Με τον όρο «ηλεκτρονικά παιχνίδια»  εννοούμε  κάθε ηλεκτρονικό παιχνίδι που παίζεται με τη χρήση κάποιας ηλεκτρονικής συσκευής. Στην αγορά υπάρχουν πολλοί τύποι ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Υπάρχουν τα φορητά παιχνίδια (π.χ. παιχνίδια κινητών τηλεφώνων), τα παιχνίδι κονσόλας (π.χ.PlayStation), καθώς κι αυτά που παίζονται σε ηλεκτρονικό υπολογιστή. 

Η αγάπη των παιδιών  για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια αποτελεί μεγάλο ζήτημα. Οι γονείς κάποιες φορές ανησυχούν με τη μανία των παιδιών  για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. 

Τι πρέπει τελικά να κάνουν οι γονείς, να  απαγορεύσουν τα παιδιά τους  να παίζουν  ηλεκτρονικά παιχνίδια, να τα περιορίζουν στο πόσο συχνά και για πόσο χρόνο μπορεί να παίζουν ή να τα αφήσουν ελεύθερα να παίζουν;

Ορισμένες μελέτες έχουν δείξει ότι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια αποτελούν ένα φιλικό τρόπο εισαγωγής του παιδιού στον κόσμο των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Τα παιδιά με τη μορφή του παιχνιδιού εξοικειώνονται με τις νέες τεχνολογίες  με ένα διασκεδαστικό τρόπο. Το παιδί καλείται μέσα από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια  να λύσει γρίφους, να ξεπεράσει εμπόδια, να εξετάζει τα προβλήματα από διαφορετικές πλευρές εξασκώντας την προσοχή, τα αντανακλαστικά του, την μνήμη του και ενεργοποιώντας την δημιουργική σκέψη και φαντασία του. Καλλιεργείται έτσι η παρατηρητικότητα, ο οπτικό-κινητικό συντονισμό, η δεξιοτεχνία, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και η αύξηση των γενικών γνώσεων. Άρα τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορεί να έχουν εκπαιδευτικό χαρακτήρα και βοηθούν στην  ανάπτυξη των γνωστικών δεξιοτήτων και άρα βελτιώνουν την απόδοση του παιδιού στο σχολείο. Από την άλλη η πολύωρη ενασχόληση μπορεί να αποβεί μοιραία για τις σχολικές επιδόσεις και τις κοινωνικές δραστηριότητες του παιδιού.
Τα παιδιά μιλούν με τους συνομηλίκους τους για τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, ανταλλάσσουν πληροφορίες και συμβουλές, καλούν τους φίλους τους για να παίξουν μαζί. Οι σύγχρονες συνθήκες ζωής έχουν αλλάξει  τον τρόπο με τον οποίο κοινωνικοποιούνται τα παιδιά.  Οι επιδόσεις των παιδιών στα ηλεκτρονικά παιχνίδια τα κάνουν να αισθάνονται περήφανα και ικανά. Ορισμένοι ψυχοθεραπευτές στο εξωτερικό χρησιμοποιούν τα ηλεκτρονικά παιχνίδια στη διαδικασία της θεραπείας με δειλά παιδιά, για να τα βοηθήσουν να τονώσουν την εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους και στον εαυτό τους.  Από την άλλη, έρευνες επιβεβαιώνουν ότι τα βίαια παιχνίδια μπορεί να αυξήσουν την επιθετικότητα στη συμπεριφορά, στις σκέψεις και στα συναισθήματα και να περιορίσουν τις θετικές κοινωνικές συμπεριφορές. Σε ακραίες περιπτώσεις η υπερβολική χρήση ηλεκτρονικών παιχνιδιών μπορεί να προκαλέσει  διάφορα προβλήματα υγείας, όπως επιληπτικές κρίσεις και αλλαγές στους παλμούς της καρδιάς, αϋπνία και εφιάλτες.
Κρύβοντας το ηλεκτρονικό παιχνίδι δεν σημαίνει ότι προστατεύουμε αποτελεσματικά το παιδί. Η απαγόρευση μπορεί να γίνει γοητευτική και να μαγνητίσει το παιδί. Η αποδοχή της ανάγκης του παιδιού να παίξει ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι απαραίτητη, αλλά παράλληλα η επιλογή λιγότερο βίαιων παιχνιδιών όπως και ο χρόνο που το παιδί παίζει με  αυτά είναι  ένας τρόπος διαχείρισης του προβλήματος. Ο γονιός πρέπει να ξεκαθαρίζει στο παιδί  τις προτεραιότητες του.  Τα μαθήματα έρχονται πρώτα, το παιχνίδι στη συνέχεια. Το παιδί  έχει δικαίωμα να  επιλέξει τον τρόπο διασκέδασής του, και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι ένας από αυτούς, αρκεί αυτός να μην είναι αποκλειστικός και μονομερής. Οι γονείς  θα πρέπει να τα βοηθήσουν τα παιδιά να επιλέξουν και άλλες δραστηριότητες όπως ένα σπορ,  ανάγνωση  βιβλίων με φανταστικά θέματα ή περιπέτειες (που θυμίζουν το υλικό των ηλεκτρονικών).
 Όπως και με όλα τα παιχνίδια ο γονιός είναι καλό να τα γνωρίζει και εάν είναι δυνατόν κάποιες φορές να συμμετέχει. Για παράδειγμα, με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια μπορεί να παίξει μαζί του και να κάνει μια συζήτηση για το  ποιος είναι ο σκοπός του παιχνιδιού, να μιλήσουν για τους ήρωες κλπ. Επίσης, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, όπως και τα επιτραπέζια δίνουν την δυνατότητα σε όλη την οικογένεια και κυρίως στα αδέλφια μεταξύ τους να παίξουν.

Τέλος, κανόνες δεν υπάρχουν ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης είναι ο γονιός να παρατηρήσει τη συμπεριφορά του παιδιού του. Έχει αποδειχθεί ότι πολλά παιδιά (τουλάχιστον μέχρι την ηλικία των 11 ετών) κουράζονται σχετικά γρήγορα και σταματούν το παιχνίδι, χωρίς να υπερβούν τα χρονικά όρια.  Όμως όταν η συμπεριφορά του παιδιού αλλάζει τότε πρέπει να περιοριστεί ο χρόνος που το παιδί παίζει με το ηλεκτρονικό παιχνίδι.  Τελικά, για το εάν πρέπει να απαγορεύουμε τα παιδιά να παίζουν με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια η απάντηση είναι όχι, αλλά θα πρέπει, με σωστούς χειρισμούς, να αποφεύγουμε τον εθισμό των παιδιών σε αυτά και ιδιαίτερα να αποφεύγονται τα βίαια παιχνίδια.

Σχόλια

Neutral avatar

Σχετικά άρθρα


Οι υποστηρικτές μας