Δερβενακίων 8, 172 35, Δάφνη, Αττική, Ελλάδα
Babyspace Greece
info@babyspace.gr 210 9287300
2015-10-14 15:18:09 +0300 Αντιμετωπίζουμε την ζέστη με σωστή διατροφή. Συμβουλές από τον Δημήτρη Πέτσιο Msc Κλινικό Διαιτολόγο-Διατροφολόγο. Ζέστη; Τρώμε σωστά

Ζέστη; Τρώμε σωστά

Ζέστη; Τρώμε σωστά 470 900
Άρθρο από Δημήτρης Πέτσιος MSc
Συμβουλές επιβίωσης στη ζέστη.

Το ανθρώπινο σώμα στον πυρήνα του δεν αντέχει θερμοκρασίες άνω των 42 βαθμών Κελσίου. Έτσι, πέρα από τις γνωστές μεθόδους προφύλαξης (σκιερά μέρη, καπέλο, λευκά ρούχα, αποφυγή άμεσης έκθεσης στον ήλιο κ.α) λίγοι γνωρίζουν πως η διατροφή παίζει σημαντικό ρόλο στην προφύλαξη μας από την υπερθερμία και τις επιπτώσεις της.

Υγρά
Τις ημέρες με πολλή ζέστη, οι ανάγκες μας σε υγρά ανέρχονται σε 1ml υγρών/1 θερμίδα πρόσληψης συν τις απώλειες από τον ιδρώτα. Οπότε μια πρόσληψη π.χ. 1 λίτρου υγρών το χειμώνα, το καλοκαίρι και ιδίως κατά τον καύσωνα  δεν είναι αρκετό και πιθανόν να αφυδατωθούμε. Ιδιαίτερη προσοχή και πιο πολλά υγρά χρειάζονται συνήθως τα παιδιά τα οποία είναι πολύ δραστήρια και ιδρώνουν συνεχώς, οι ηλικιωμένοι λόγω χαμηλών αποθεμάτων νερού αλλά και μειωμένης πρόσληψης αυτού, οι αθλητές για τους ευνόητους λόγους και τέλος τα άτομα με περίσσεια βάρους μιας και ιδρώνουν πιο εύκολα και παράλληλα έχουν μικρότερες αποθήκες σωματικών υγρών.

Νερό
Προτεραιότητα δίνουμε στο καθαρό, άοσμο και άγευστο νερό, δροσερό έως παγωμένο. Τις υπερβολικά ζεστές μέρες μάλιστα, μπορούμε μάλιστα να συμπληρώνουμε την πρόσληψη υγρών με παγωμένο τσάι και φυσικούς χυμούς, πάντα με μέτρο (το τσάι έχει καφεΐνη και οι χυμοί θερμίδες). Επίσης αρκετές θερμίδες και αμφίβολο αποτέλεσμα στη δίψα έχουν τα αναψυκτικά, οπότε τα επιλέγουμε σπανιότερα. Τέλος, η περίσσεια αλκοόλ προκαλεί αυξημένη διούρηση, οπότε πιθανότατα θα σας αφυδατώσει. 

Λαχανικά και φρούτα
Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσια σε υγρασία (νερό), απαραίτητες βιταμίνες για την τόνωση και ενδυνάμωση του οργανισμού το καλοκαίρι (π.χ. Α, C, καροτένια κ.α.) και αναγκαίους για την υδατική ισορροπία ηλεκτρολύτες (π.χ. κάλιο, νάτριο, μαγνήσιο κ.α.). Οι τελευταίοι μάλιστα χρειάζονται συχνή αναπλήρωση στο σώμα μας, σε περιόδους καύσωνα. Έτσι, το καρπούζι (με μέτρο) ή το αγγούρι πέρα από νερό (95% περιεκτικότητα) και ιχνοστοιχεία θα μας δώσει λίγες θερμίδες, ώστε να μην ζεσταθούμε με τη βρώση του, είναι εύπεπτο και περιέχει υδατάνθρακες (ήπια αύξηση γλυκόζης αίματος) ώστε να μας τονώσει και να μας «ξυπνήσει» από το λήθαργο και την ατονία της υπερβολικής ζέστης. 

Γεύματα
Επιλέξτε λοιπόν λαχανικά και φρούτα ως σνακ, ενδιάμεσο και επιδόρπιο και ταυτόχρονα δημιουργήστε πιάτα με συνταγές που στη βάση τους έχουν δροσερά φρούτα και λαχανικά. Ιδανικά για τη ζέστη είναι τα εποχιακά δροσερά και γλυκά εδέσματα και αξιοποιείστε τα δώρα της φύσης και του καλοκαιριού, δηλαδή τις τομάτες, τα αγγουράκια, τις αγκινάρες, τα φασολάκια, τις πιπεριές, τις μπάμιες, τις μελιτζάνες, τα κολοκυθάκια και αλλά. Διαλέξτε φρούτα όπως ροδάκινα, βερίκοκα, γιαρμάδες, πεπόνι, καρπούζι, κεράσια, σταφύλια και βύσσινα. 

Αλάτι
Το αλάτι (χλωριούχο νάτριο) δεν θα πρέπει να αποκλείεται από το διαιτολόγιο μας σε περιόδους ζέστης, εκτός φυσικά αν οι συνθήκες (θέματα υγείας όπως υπέρταση, νεφρική ανεπάρκεια κ.α.) το απαιτούν. Διότι αυξάνοντας την πίεση το αλάτι διεγείρει και τη δίψα και μας οδηγεί στην πρόσληψη υγρών. Επιπρόσθετα ο ιδρώτας περιέχει μικρές ποσότητες νατρίου οπότε αυτές θα πρέπει να αναπληρωθούν. Προσέχετε όμως: Δεν υπάρχει λόγος να το παρακάνετε!

Ασφάλεια. Η υψηλή θερμοκρασία είναι ικανή να αλλοιώσει γρηγορότερα τα τρόφιμα που αφήνουμε απροφύλακτα Έτσι κατά τη θερινή περίοδο φροντίζουμε να συντηρούνται  και να ψύχονται σε κατάλληλη θερμοκρασία και να μην μένουν εκτεθειμένα πολλή ώρα στις περιβαλλοντικές συνθήκες. Να θυμάστε ότι σε περιόδους καύσωνα αυξάνεται ο κίνδυνος της αλλοίωσης και πιθανότατα της τροφικής δηλητηρίασης.

Σχόλια

Neutral avatar

Σχετικά άρθρα


Οι υποστηρικτές μας