Νήπιο

Δερβενακίων 8, 172 35, Δάφνη, Αττική, Ελλάδα
Babyspace Greece
info@babyspace.gr 210 9287300
2015-10-16 12:47:48 +0300 Η μετάβαση του παιδιού από το σπίτι στον παιδικό σταθμό ή το νηπιαγωγείο. Από το σπίτι στο σχολείο

Από το σπίτι στο σχολείο

Άρθρο από Στέλιος Μαντούδης ,

Από το σπίτι στο σχολείο 470 900

Η φοίτηση στο νηπιαγωγείο σημαίνει ότι το παιδί εισέρχεται στην περίπλοκη ζωή της σχολικής τάξης. Έρχεται καθημερινά σε επαφή με ένα παιδαγωγό/δάσκαλο και την κοινωνία των συνομηλίκων του, ακολουθεί κανονισμούς, προγράμματα και μαθαίνει ...

Νηπιαγωγείο/σχολείο και κοινωνικοποίηση του παιδιού
Το νηπιαγωγείο/σχολείο αποτελεί ένα υποσύνολο που είναι μέρος ενός μεγαλύτερου συνόλου, μέσα στο οποίο το παιδί περνάει τις περισσότερες ώρες της ζωής του, μέσα σε αυτό «εκπαιδεύεται». Για τον Πιαζέ "εκπαιδεύω" κάποιον σημαίνει ότι τον προσαρμόζω στο κόσμο που τον περιβάλλει. Το παιδί κατακτώντας σιγά – σιγά το περιβάλλον, αρχίζει να οργανώνει τη λογική του, να την αναπτύσσει και επιπλέον αποκτά ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

Η είσοδος στο νηπιαγωγείο και η σημασία της για το παιδί
Το παιδί, από τη φροντίδα της οικογένειας και την ελεύθερη δράση του σπιτιού, εισέρχεται στην περίπλοκη ζωή της σχολικής τάξης. Είναι η πρώτη φορά που το παιδί απομακρύνεται από την οικογενειακή στέγη. Αυτό συνεπάγεται αποχωρισμό, αποχωρίζεται το γνώριμο περιβάλλον του, τη μητέρα του και πιθανά κάποιο μικρότερο αδερφάκι. Κατά συνέπεια, είναι αναμενόμενο τον πρώτο καιρό να κλαίει, να μη θέλει να πάει στο νηπιαγωγείο, να αναζητά τρόπους για να παραμείνει στο οικείο του  περιβάλλον και να συμπεριφέρεται «διαφορετικά», όταν βρίσκεται στο ξένο περιβάλλον του παιδικού σταθμού. Αν, επιπρόσθετα, το πέρασμα του παιδιού από το σπίτι στο νηπιαγωγείο συνδυαστεί με τον ερχομό ενός νέου μέλους στην οικογένεια, τότε μπορεί να νιώσει και «παρείσακτο». Κάποια παιδιά μπορεί να σκεφτούν ότι ‘‘ήρθε το καινούριο αδερφάκι και εμένα δε με θέλουν πια, για αυτό με έστειλαν στο σχολείο’’.

Η προετοιμασία του παιδιού για αυτή την αλλαγή στη ζωή του
Όσο καλύτερα είναι προετοιμασμένο το παιδί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολείου, τόσο λιγότερες δυσκολίες θα συναντήσει. Όσο λιγότερο είναι προετοιμασμένο, τόσο περισσότερο θα αυξάνονται οι δυσκολίες του.
Συνήθως, η οικογένεια διευκολύνει υπερβολικά τα παιδιά στις επιδόσεις τους και γενικά στη ζωή τους. Έτσι φτάνουμε στην ύπαρξη ενός μεγάλου αριθμού παραχαϊδεμένων παιδιών. Όταν ένα χαϊδεμένο παιδί μπει στο σχολείο και διαπιστώσει πως εκεί δε το προσέχουν ιδιαίτερα, θα βρεθεί σε μια άγνωστη θέση, δε θα νιώσει καλά. Ωστόσο, δε θα παραιτηθεί από την προσπάθεια του να το προσέξουν. Κοιτάζει να βρει πάντα κάποιον που θα τον αναλάβει, επιδιώκει πάντα να βρίσκεται στο επίκεντρο της προσοχής. Αυτό μπορεί να το κάνει με δύο τρόπους: α) Ή θα επιβληθεί στον εαυτό του και θα γίνει ιδιαίτερα φρόνιμο, συγκεντρώνοντας έτσι την προσοχή των άλλων και αποκαθιστώντας σχεδόν πλήρως την προηγούμενη ευχάριστη κατάσταση. β) Ή να γίνει τεμπέλικο και άτακτο, να συμπεριφέρεται με ιδιαίτερα εντυπωσιακό τρόπο, να πεισμώνει, επιχειρώντας έτσι να συγκεντρώσει τουλάχιστον την προσοχή του δασκάλου και των συμμαθητών του και να κάνει γενικά τους άλλους να ασχολούνται μαζί του.

Πώς μπορούμε να διευκολύνουμε την προσαρμογή του παιδιού από το σπίτι στο νηπιαγωγείο;
Στην προσπάθεια μας να βοηθήσουμε και να στηρίξουμε τα παιδιά στη μετάβαση από το οικογενειακό στο σχολικό περιβάλλον θα πρέπει να θυμόμαστε ότι:
-Όλα τα παιδιά βιώνουν καταστάσεις που προκαλούν ένταση και άγχος. Τα παιδιά αντιδρούν με διαφορετικό τρόπο στο στρες.
-Η αντίδραση ενός παιδιού στη μετάβαση από το σπίτι στο νηπιαγωγείο επηρεάζεται από το προϋπάρχον κλίμα και τη δυναμική των σχέσεων στην οικογένεια.
-Το παιδί προετοιμάζεται από την οικογένεια του για την είσοδό του στο σχολικό περιβάλλον.
-Όλα τα παιδιά δε μας επηρεάζουν ούτε επηρεάζονται με τον ίδιο τρόπο.
-Το πώς νιώθουν οι γονείς για την απομάκρυνση του παιδιού από το σπίτι επηρεάζει τα συναισθήματα του παιδιού.
-Εξωσχολικές επιρροές είναι ικανές να αλλάξουν σημαντικά τη στάση του παιδιού μέσα στο σχολείο.
-Τα προβλήματα της ετοιμότητας του παιδιού να μπει στο νηπιαγωγείο μπορεί να μη προέρχονται από το παιδί αλλά να είναι αποτέλεσμα της δυσκολίας των παιδαγωγών ή/και γονέων να παράσχουν τα μέσα ή το χρόνο για να βοηθήσουν το παιδί.
-Μεγάλη σημασία έχει η ενθάρρυνση του παιδιού μέσα στην οικογένεια.
-Ο παιδικός σταθμός και το νηπιαγωγείο χρειάζεται να έχει κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό, ώστε να διευκολύνει τα παιδιά κατά τη περίοδο προσαρμογής.
-Το νηπιαγωγείο και το σχολείο θα πρέπει να αξιοποιούν τη φυσική περιέργεια των παιδιών.
-Τέλος, χρειάζεται κατανόηση και συνεχής προσπάθεια.

Σχόλια

Neutral avatar

Σχετικά άρθρα