Δερβενακίων 8, 172 35, Δάφνη, Αττική, Ελλάδα
Babyspace Greece
info@babyspace.gr 210 9287300
2023-03-21 11:04:20 +0200 Ελλειμματική προσοχή και υπερκινητικότητα. Ο ορισμός, οι ενδείξεις, η διάγνωση και η θεραπευτική προσέγγιση. Ενδείξεις και συμπτώματα της Ελλειμματικής Προσοχής στο παιδί (ΣΕΠ-ΣΕΠΥ)

Ενδείξεις και συμπτώματα της Ελλειμματικής Προσοχής στο παιδί (ΣΕΠ-ΣΕΠΥ)

Ενδείξεις και συμπτώματα της Ελλειμματικής Προσοχής στο παιδί (ΣΕΠ-ΣΕΠΥ) 470 900
Η διάγνωση της διαταραχής ΣΕΠ – ΣΕΠΥ ( Σύνδρομο Ελλειμματικής Προσοχής ή Σύνδρομο Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας) μπορεί να γίνει μόνο από έναν ειδικό γιατρό (παιδοψυχίατρο ή ψυχίατρο εφήβων).

Ενδείξεις και συμπτώματα
Υποψία για την ύπαρξη ΣΕΠ ή και ΣΕΠΥ προκύπτει με βάση τα  παρακάτω κριτήρια που αφορούν την «αλλόκοτη» συμπεριφορά του παιδιού:

-Να έχει παρατηρηθεί αυτή η συμπεριφορά για περισσότερο από έξι μήνες
-Να γίνεται εμφανής σε τουλάχιστον δύο χώρους της ζωής του παιδιού, π.χ. στο σπίτι και στο σχολείο, στο παιδικό σταθμό ή νηπιαγωγείο
-Το παιδί να μην προσέχει λεπτομέρειες
-Να ξεχνά καθήκοντα και εντολές
-Να χάνει αντικείμενα
-Να κάνει λάθη επιπολαιότητας
-Να αποφεύγει καθήκοντα που απαιτούν συγκέντρωση κάποιας διάρκειας
-Να αποσπάται εύκολα
-Να ατακτεί με τα χέρια και τα πόδια στην καρέκλα
-Να τρέχει και να σκαρφαλώνει υπερβολικά
-Να έχει δυσκολία να συμμετέχει σε παιχνίδια που δεν απαιτούν κίνηση
-Να μιλά υπερβολικά πολύ
-Να έχει πολύ μικρή υπομονή (π.χ. να περιμένει κάτι)
-Να διακόπτει και να ενοχλεί ( ελάχιστος έλεγχος παρορμήσεων)

Αν το παιδί παρουσιάζει κάποια από τα παραπάνω συμπτώματα συμπεριφοράς αλλά όχι όλα, μπορεί να βρίσκεται σε κάποια κρίση ανάπτυξης ή να πάσχει από κάποια άλλη διαταραχή π.χ. Φοβία.

ΠΡΟΣΟΧΗ! 
Η διάγνωση, αν ένα παιδί πάσχει από διαταραχή ΣΕΠ – ΣΕΠΥ ( Σύνδρομο Ελλειμματικής Προσοχής ή Σύνδρομο Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας), μπορεί να γίνει μόνο από έναν ειδικό γιατρό (παιδοψυχίατρο ή ψυχίατρο εφήβων). Οι γονείς, σε συντονισμό με τους παιδαγωγούς και ιδιαίτερα με τη συνδρομή του σχολικού ψυχολόγου, θα κρίνουν αν χρειάζεται μια επίσκεψη σε ειδικό γιατρό. 

Πώς δημιουργείται το ΣΕΠ ή ΣΕΠΥ 
Έρευνες σε δίδυμα ή υιοθετημένα παιδιά δείχνουν ότι υπάρχει κληρονομική επιβάρυνση για το ΣΕΠ ή ΣΕΠΥ. Παρόλα αυτά, εάν οι διαταραχές άρχισαν σε μια συγκεκριμένη στιγμή του παιδιού, ύστερα από μια κρίση (πχ χωρισμός γονιών, διαζύγιο, γέννηση αδερφού/ής, προβλήματα υγείας στην οικογένεια, δεύτερος γάμος γονιού, διαπαιδαγώγηση με καυγάδες, ξύλο, παραμέληση, καυγάδες με γονείς, οικονομικά προβλήματα κ.λ.π.), ίσως να οφείλονται σε άγχος. Εάν οι διαταραχές είναι χρόνιες, δηλαδή εμφανείς από τη γέννηση του παιδιού, και συνεχείς, δηλαδή παρουσιάζονται καθημερινά σε όλες τις δραστηριότητες του παιδιού, είναι πιθανόν να είναι νευρολογικής αιτιολογίας. Όμως πολύ περισσότερο ευθύνεται για την εμφάνιση της διαταραχής ο τρόπος που εμείς οι ενήλικες αντιμετωπίζουμε αυτές τις δύσκολες καταστάσεις επηρεάζοντας τα παιδιά. Μια ασφαλής σχέση των παιδιών με τους γονείς και μια ατμόσφαιρα προσοχής προς τα παιδιά μπορεί να τα στηρίξει, έτσι ώστε να μην εμφανίσουν κανένα πρόβλημα συμπεριφοράς.

Πώς αντιμετωπίζεται το ΣΕΠ ή ΣΕΠΥ
Η κλινική εκτίμηση του παιδιού απαιτεί την εξέτασή του περισσότερες από μια φορές. Η υπερκινητική συμπτωματολογία μπορεί να μην είναι σταθερή και να ποικίλλει ανάλογα με το περιβάλλον. Η θεραπευτική προσέγγιση, όταν η διάγνωση του υπερκινητικού συνδρόμου τεθεί με βεβαιότητα, απευθύνεται τόσο στο περιβάλλον (γονείς, δασκάλους) όσο και στο ίδιο το παιδί. Αποφασιστικής σημασίας για την εξέλιξη της διαταραχής είναι η καταλληλότητα του εκπαιδευτικού πλαισίου. Σταθερό, δομημένο αλλά ευέλικτο εκπαιδευτικό πλαίσιο, με ατομική προσέγγιση για το κάθε παιδί προσφέρει δυνατότητες βελτίωσης της συμπτωματολογίας και της αποφυγής σχολικής αποτυχίας. Προγράμματα τροποποίησης της συμπεριφοράς, στηριζόμενα στη συμπεριφερολογική θεωρία, μπορούν να γίνουν είτε στο σχολείο είτε στο σπίτι. Το παιδί αναλαμβάνει καθήκοντα που βαθμιαία απαιτούν όλο και μεγαλύτερη συγκέντρωση προσοχής. Η θεραπεία βοήθα το παιδί να διαμορφώσει το δικό του τρόπο επίλυσης των προβλημάτων και να αποκτήσει αυτοέλεγχο. Τέλος πρέπει να αξιολογούνται πολύ προσεκτικά οι περιπτώσεις στις οποίες χρειάζεται να χορηγηθεί φαρμακευτική αγωγή.

Σχόλια

Neutral avatar

Σχετικά άρθρα


Οι υποστηρικτές μας